تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ای که گذشت

آهن و فولاد

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ای که گذشت
 پیش‌ بینی چشم‌انداز بازار فولاد

🔸در هفته منتهی به ۲۰ مهر شاهد کاهش جزئی قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد بودیم. در هفته گذشته، در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰.۲ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) در پایان هفته گذشته به‌طور میانگین به ۲۹۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۷۰۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۳۱۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

🔸از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار در مجموع ۱۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۶.۲ درصد افزایش یافته است.

🔸هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا، با قیمت میانگین موزون ۲۵۹۶۵ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۸۵۶۱ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۱۱ مهر ۱۴۰۳، کاهش ۳۱ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۱۱ درصدی داشت.

🔸در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۲۲۶۴ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۴۴۹۰ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۹ مهر ۱۴۰۳، افزایش ۹۶ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

🔸فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا فولاد که در هفته منتهی به ۱۳ مهر ۱۷.۳ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۶.۶ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا ۷۶.۳ درصد حجم عرضه‌شده شمش فولادی و ۲۰.۶ درصد حجم عرضه‌شده میلگرد مورد معامله قرار گرفت.

🔸در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۱۰۰ تومانی (معادل ۰.۲ درصدی) نرخ #دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۶۳۵۰۰ تومان به ۶۳۶۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۷۶۰۴ تومان است.

🔸برای بازار داخلی آهن و فولاد #پیش بینی می‌شود که در هفته پیش‌رو همچنان مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده‌ی روند قیمت محصولات فولادی، نرخ ارز در بازار آزاد باشد. با توجه به ضعف تقاضا برای محصولات فولادی و کمبود نقدینگی در بازار فولاد، طی هفته‌های اخیر و همزمان با افزایش ریسک‌های نظامی و ژئوپلیتیک، افزایش قیمت محصولات فولادی به اندازه افزایش قیمت ارز در بازار آزاد نبوده است؛ با این وجود، صرف واقعیت افزایش نرخ ارز، مانع از کاهش قیمت محصولات فولادی و اصلاح بازار فولاد شده است.

همچنان در هفته پیش‌رو اگر نرخ ارز در بازار آزاد در سطوح بالایی باشد، دلیلی برای کاهش قابل توجه قیمت محصولات فولادی وجود نخواهد داشت. اما اگر نرخ ارز در بازار آزاد، وارد فاز اصلاحی شود، طبیعتاً قیمت محصولات فولادی نیز به صورت نسبی کاهش خواهد یافت.

به عنوان یک عامل مهم دیگر که تأثیرگذاری باثباتی خواهد داشت، انتظار داریم به زودی معاملات ارز حاصل از صادرات فولاد در بازار توافقی آغاز شود. این عامل می‌تواند در میان‌مدت قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی را به صورت نسبی افزایش دهد.

#گزارش_هفتگی

toospendar
ارسال دیدگاه